To-do lijstjes zijn voor veel mensen een must. In onze drukke en gejaagde wereld wordt er van alle kanten aan ons getrokken, waardoor we snel onze focus verliezen. Na een paar seconden zijn we dat hele belangrijke ding alweer vergeten, ***! Als moeder van jonge kinderen en eigen baas heb ik ook een enorme drang naar lijstje. Fysieke lijstjes met boodschappen, met to-do’s in en om het huis, zakelijke reminders, geniale ingevingen en natuurlijk een agenda.
To do
Begin dit jaar heb ik de Purpuz planner toegestuurd gekregen van Clen Verkleij om te testen. Ik gebruik de planner naast mijn digitale agenda.
In mijn digitale agenda staan al mijn afspraken, die van mijn man en soms ook al van de kinderen. Door onze agenda’s aan elkaar te koppelen kunnen we makkelijk en snel afspraken maken. Een blik in de agenda leert mij of ik een afspraak kan toezeggen. In sommige gevallen wordt er thuis nog overleg gepleegd, maar meestal kan ik door de gekoppelde agenda’s meteen duidelijkheid geven over het inplannen van een afspraak.
Naast de digitale agenda gebruik ik de Purpuz planner. De planner heeft een overzichtelijke weekindeling en voldoende ruimte voor extra notities. Daarnaast heeft iedere week een inspiratie quote, wat ik erg kan waarderen.
Voor mensen die met gerichte doelen werken is het een super fijne planner. De planner vraagt je meteen vooraan om je doelen inzichtelijk te maken per leefgebied: zakelijk, relaties, gezondheid, enzovoorts. Vervolgens maak je daar doelen per maand, per week en per dag van. Dit kan zowel zakelijk als privé. Ik geloof dat gebruikers hierdoor een grotere focus krijgen en zo sneller en makkelijker hun doelen kunnen bereiken.
Not to do
Voor mij werkt doelen stellen op deze manier echter (nog) niet. Ik gebruik de planner voor het inplannen van werkblokken voor mijn klanten en het noteren van to-do’s voor mijn bedrijf. Waar de structuur van de planner wel verandering in heeft gebracht, is het maken van een weekplanning. Op zondagavond of maandag bedenk ik wat er allemaal moet gebeuren en dat plan ik vervolgens in.
De lijstjes met to-do’s voor in en om het huis slingeren overal. Ik merk dat deze weinig prioriteit hebben, waardoor lijstjes gemakkelijk maanden onafgevinkt blijven slingeren. Mijn aandacht gaat naar mijn man, mijn kinderen, mijzelf en mijn bedrijf. Zolang er niks instort, omvalt of overstroomt kan het wachten. Hopelijk kan het wachten totdat mijn man of ik tijd vinden om een vakman te benaderen 😉
Papier of digitaal
Voor mij werkt het prettig om papier naast digitaal te gebruiken. Vooral het doorstrepen van een geklaarde klus geeft mij voldoening. Ook plakt die telefoon al zoveel in mijn hand, dat ik er niet aan moet denken om to-do lijstjes en boodschappenlijstjes ook digitaal te moeten afvinken.
Daarnaast heb ik een fetisj voor notitieboekjes en blokjes. Ik word ongelooflijk blij van al die mooie kaften, kleuren en bladwijzers. Al mijn klanten hebben een eigen boekje, waarin ik alles noteer wat met de samenwerking te maken heeft. Ik heb een boekje om mijn ideeën voor Shine Business Support te noteren. En natuurlijk een heel mooi journal om iedere dag in te schrijven. In de keuken ligt ook altijd een blokje met een pen om direct boodschappen op te kunnen schrijven.
Ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die wel digitale lijstjes bijhouden. Misschien is dat in de toekomst ook iets voor mij. Voor nu doe houd ik het bij pen en papier. Trello, Todoist en al die andere online tools mogen nog even op mij wachten.