Hoe maak ik mijn bedrijf futureproof? Hoe zorg ik ervoor dat ik een vaste stroom inkomsten heb? Hoe blijf ik actueel en ‘bij’, zodat ik waarde kan blijven leveren? Hoe houd ik het leuk voor mezelf?
Ja, een eigen bedrijf hebben is soms ook niet leuk. Je moet over veel meer en andere dingen nadenken, dan wanneer je in loondienst bent. Maar voordat dit een hele trieste, zware bedoeling wordt, wil ik vooral stilstaan bij de leuke kanten ervan en hoe die er (stiekem) meteen voor zorgen dat ik futureproof ben!
Hoe tof ik het dat ik mijn eigen werkzaamheden kan kiezen!
Tijdens mijn opleiding tot virtueel assistent ben ik op weg geholpen om een keuze te maken uit de ontelbaar verschillende werkzaamheden die ik kan uitvoeren. De belangrijkste vraag die daarbij steeds weer gesteld werd was: ‘wat vind je leuk om te doen?’ Door steeds te focussen op wat je leuk vind om te doen, weet je zeker dat je plezier blijft houden in je werk. Nu ik enkele maanden bezig ben, weet ik steeds beter wat ik leuk vind om te doen. Afgelopen week heb ik dus een scherpere focus aangebracht in mijn aanbod. Naast dat ik hierdoor nog meer plezier heb in mijn werk, maar ik mijn bedrijf meer futureproof. De scherpere focus betekent dat ik meer kan gaan leren over minder, want mijn aandacht hoeft niet meer verdeeld te worden.
Hoe fijn is het dat ik mijn klanten kan kiezen!
Zonder egoïstisch of hooghartig over te komen: ik wil niet met iedereen werken. Als je er goed over nadenkt sluit dit punt aan op het vorige. Als ik doe wat ik leuk vind, maar ik doe het voor iemand die ik niet leuk vind, dat klopt niet! Om mijn beste werk te kunnen leveren wil ik een leuke klik met mijn klant hebben. Naast een persoonlijke klik vind ik een ‘business-klik’ ook belangrijk. Een business-klik? Ik bedoel hiermee dat ik geloof ik wat de ander met haar bedrijf wil neerzetten, dat ik geloof in de missie van het bedrijf of dat ik ook helemaal blij wordt van de producten en/of diensten die aangeboden worden. In mijn ogen kan ik geen social media kanaal beheren of een blog schrijven over een onderwerp wat ik zelf niet waardevol vind.
Hoe heerlijk is de continue, haast verplichte, zelfontwikkeling!
Ik heb zoveel geleerd de afgelopen maanden. Ik kan me niet meer voorstellen hoe het hiervoor was. Op verschillende vlakken heb ik een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Ik heb ontdekt, geleerd en toegepast hoe je een professioneel bedrijf neerzet. Ik heb geleerd hoe ik mijn administratie op orde moet houden. Ik weet hoe social media werken. Ik snap hoe ik een sales gesprek moet voeren. En nog zoveel meer! Maar het meest waardevol vind ik dat ik mezelf steeds beter leer kennen. Zoals ik hierboven al schreef, ik doe wat ik leuk vind en ik ontdek meer en meer wat dat precies is. Er is niets fijner dan kunnen doen wat je leuk vind en daarmee je geld verdienen én ook nog eens op je eigen voorwaarden!
Futureproof!
Doordat ik met mijn bedrijf heel dicht bij mezelf blijf is het automatisch futureproof. Dit klinkt misschien wat zweverig, maar zolang ik vanuit mijn passie en energie werk, reageren mensen daarop en krijg ik daar klanten uit. Natuurlijk ben ik daarin niet blind voor mijn omgeving en houd ik trends en ontwikkelingen in de gaten. Maar het idee dat IK genoeg ben om futureproof te zijn, dat staat me wel aan!